تاریخ انتشار: یکشنبه 1400/06/07 - 11:16
کد خبر: 406032

گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» از اعتراضات صنفی دانشجویان؛

مطالبه لغو آزمون جامع پیش‌کارورزی و آزمون جامع دکتری/ اعتراض دانشجویان دانشگاه آزاد به افزایش دوباره شهریه

مطالبه لغو آزمون جامع پیش‌کارورزی و آزمون جامع دکتری/ اعتراض دانشجویان دانشگاه آزاد به افزایش دوباره شهریه

اعتراض دانشجویان دانشگاه آزاد به افزایش بی‌رویه شهریه‌ها یک موضوع همیشگی است، اما این‌بار دانشگاه آزاد در یک سال تحصیلی دو بار شهریه‌ها را افزایش داده است، موضوعی که دانشجویان این دانشگاه با راه‌اندازی کارزاری به آن اعتراض دارند.

به گزارش سرویس صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در حالی از یکسو به امتحانات ترم تابستان نزدیک می‌شویم، از سوی دیگر با اعتراضات دانشجویان دانشگاه آزاد نسبت به افزایش بی رویه شهریه‌هایی مواجهیم که در یک سال تحصیلی گذشته 2 بار هزینه شهریه را افزایش دادند.

همچنین طی روزهای گذشته تعداد زیادی از دانشجویان اعتراضاتی را نسبت به امور دانشجویی و آموزشی دانشگاه های خود داشتند که با «خبرنامه دانشجویان ایران» مطرح کردند و تعدادی از آنها نامه ای را جهت دریافت امضا از دانشجویان سطح دانشگاه و کشور آماده کردند که در ادامه به بررسی تعدادی از این موارد خواهیم پرداخت:

مطالبه لغو آزمون جامع پیش‌کارورزی شهریور ۱۴۰۰

طبق اعلام وزارت بهداشت، آزمون‌های پیش کارورزی و علوم پایه پزشکی و دندانپزشکی و آزمون جامع ۱۸۰ واحدی داروسازی در روز‌های پنج شنبه و جمعه ۱۸ و ۱۹ شهریور ماه ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

اما با توجه به موج پنجم کرونا و افزایش تعداد فوتی‌ها در سراسر کشور، عده‌ای از داوطلبان این آزمون با ایجاد کارزاری اعتراضی خواستار لغو این آزمون شدند که متن نامه اعتراضی آنها بدین شرح است:

«مستحضرید که در پیک‌ پنجم کرونا و شرایط اسفبار کنونی، اکثریتِ فشارِ کادر درمانی در مراکز دولتی بر نیروهای دستیار، کارورز و پرستار است. هم‌اکنون فشار روحی و جسمی بر کادر درمانیِ مذکور، بیش از حد توان بوده و نیاز به نیروی کمکی تازه نفس وجود دارد. خصوصا که در سیستم پزشکی کشور عزیزمان عمده بار مسئولیت و امور مدیریت درمانی بیماران با کارورزان و دستیاران پزشکی است.

از طرفی در شهریور ۱۴۰۰ عده زیادی از کارورزان فارغ‌التحصیل خواهند شد و به تبع آن دچار کمبود نیروی مضاعف در مراکز درمانی خواهیم شد. لذا از محضر شریفتان خواهشمندیم با لغو آزمون پیش‌کارورزی ۱۴۰۰، مشابه اسفند ۹۸ و بررسی دانشجویان براساس سوابق تحصیلی، مساعدت بفرمایید تا کارآموزان بیشتری، بتوانند به عنوان نیروی جدید و تازه نفس به جمع کارورزان و کادر اصلی درمان اضافه شوند و دوره کارورزی خود را آغاز کنند.»

ظرفیت پذیرش ارشد رشته اتاق عمل را افزایش دهید

جمعی از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان کارشناسی اتاق عمل طی نامه‌ای به مسئولان وزارت بهداشت خواستار افزایش ظرفیت مقطع کارشناسی ارشد اتاق عمل و اعضای هیئت علمی برای این رشته تحصیلی شدند که در ادامه می‌خوانید.

«رشته‌ اتاق عمل تا قبل از سال۹۴ تا مقطع کارشناسی بوده و آموزش این گروه توسط هیأت علمی رشته‌های غیر تخصصی خود یعنی رشته‌هایی همچون پرستاری، تقبل شده بود، یعنی اساتیدی که در دوره‌ی آموزشی خود هیچ گونه از واحدهای تخصصی این رشته از جمله واحدهای تخصصی تکنولوژی‌های جراحی، آناتومی تخصصی اتاق عمل، مهارت‌های مرتبط با سیرکولرواسکراب را نگذرانیده بودند و فقط صرف سرپا نگه داشتن این رشته، از اساتید غیرمرتبط استفاده می‌شد، تا اینکه سال۹۴ به همت وزارت بهداشت، مقطع تحصیلات تکمیلی ارشد اتاق عمل، ایجاد شده و مشکل جدی برای این رشته رو به حل رفته است.

ولی بعد از گذشت ۶ سال با توجه به نیاز بالای درمان به کارشناسان این رشته و پذیرش این رشته حتی در دانشکده‌های علوم پزشکی، همچنان مشکل کمبود هیات علمی تداوم داشته و با ظرفیت بسیار پایین ارشد اتاق عمل، نسبت به نیاز هیات علمی آن وجود دارد در صورتی که در سایر رشته‌ها با وجود اشباع ارشد و عدم نیاز فوری، ظرفیت پذیرش چندین برابر می‌باشد. فلذا خواهشمند است جهت حل این مشکل، لطفا اقدامات لازم جهت پذیرش بیشتر این رشته در مقطع کارشناسی ارشد را مهیا فرمایید.»

آزمون جامع دکتری در موج پنجم کرونا، مجازی برگزار شود

از زمان شیوع بیماری کرونا در کشور انتقادات زیادی نسبت به برگزاری آزمون‌های حضوری مطرح شده و بسیاری از آزمون‌ها همچون آزمون جامع دکتری را با تاخیرهای چندباره مواجه کرده؛ تاخیرهایی که آن هم منتقدانی زیادی داشته است. عده ای موافق برگزاری امتحانات در زمان مقرر و عده ای مخالف سرسخت برگزاری.

آزمون جامع دکتری، مختص دانشجویانی است که واحدهای درسی نظری خود را گذرانده و در آستانه وارد شدن به مرحله پژوهشی دوره دکتری و شروع رساله خود هستند. این آزمون ابتدا قرار بود خردادماه سال جاری (۱ تا ۱۳ خرداد) برگزار شود که به دلیل شیوع کرونا به تیر ماه (۲۶ تا ۳۱ تیر) موکول شد، اما در تیرماه هم برگزار نشد و به دلیل ورود به پیک پنجم کرونا بار دیگر به تعویق افتاد.

اما اکنون با نزدیک شدن به زمان برگزاری آزمون جامع دکتری، جمعی از دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه آزاد طی نامه‌ای به محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه، خواستار به تعویق افتادن این آزمون شدند که در ادامه می‌خوانید:

«...برگزاری غیرحضوری امتحان ضمن حفظ جان و سلامتی قشر فرهیخته و تحصیلکرده دانشگاهی و پایان دادن به سردرگمی ناشی از تعویق های چندین باره از خرداد ماه امسال، می تواند راهگشای مناسبی برای پایان دادن به برگزاری این امتحان و ادامه روند تحصیل و تمرکز بر رساله و ... باشد. همچنین روش های جایگزین برای ارزیابی علمی دانشجویان مانند جایگزینی نمرات و ارزیابی استاد وجود دارد و آزمون جامع ارزیابی نهایی دانشجو نبوده و وی علاوه بر گذراندن دروس تخصصی در ترم های گذشته، در آینده نیز می بایست مسیر انجام کارهای پژوهشی و رساله را طی کند تا موفق به کسب عنوان دکتری گردد و از طرفی این آزمون قابل مقایسه با سایر آزمون ها مانند کنکور و یا ... نمی باشد که ماهیت آنها رقابتی بوده و به نوعی ارزیابی نهایی بوده و روش های جایگزینی نیز برای سنجش و جایگزینی برای کنکور یا آزمون آنها وجود ندارد.

این در حالی است که به دلایل ذیل برگزاری حضوری این آزمون بسیار پرریسک می باشد:

۱. بسیاری از دانشجویان هنوز موفق به دریافت واکسن نشده‌اند و بسیار آسیب‌پذیر می باشند.
۲. بدلیل طولانی بودن زمان آزمون جامع که گاها از ۸ صبح تا ۱۵ و ۱۶ بعد از ظهر و یا در طی دو روز حضور در حوزه امتحانی به طول می انجامد که این مسئله با احتساب برخوردهای اجتناب‌ناپذیری که در حین ساعات استراحت بین آزمون پیش خواهد آمد، ریسک انتقال را بسیار بالا خواهد برد ( حتی با وجود استفاده از طرح تعاون با وجود همه مشکلات و کاستی ها، بدلیل حضور طولانی مدت در یک فضای بسته ریسک ابتلا افزایش می یابد).
۳. انجام آزمون جامع در دانشگاه‌های ( دولتی) وابسته به وزارت علوم به صورت غیرحضوری بدلیل کاهش ریسک انتقال و در نظر گرفتن سلامت دانشجویان و خانواده‌های آن ها
۴. عدم امکان غربالگری دانشجویان مبتلا و یا ناقل شرکت کننده در آزمون...»

اعتراض هزاران دانشجو به افزایش دوباره شهریه‌ دانشگاه آزاد

اعتراض دانشجویان دانشگاه آزاد به افزایش بی‌رویه شهریه‌ها یک موضوع همیشگی است، اما این‌بار دانشگاه آزاد در یک سال تحصیلی دو بار شهریه‌ها را افزایش داده است، موضوعی که دانشجویان این دانشگاه با راه‌اندازی کارزاری به آن اعتراض دارند.

بر همین اساس دانشجویان این دانشگاه با راه‌اندازی کارزاری که تاکنون بیش از ۳۶ هزار نفر آن را امضا کرده‌اند به این رویه دانشگاه آزاد اعتراض کرده‌اند.

آن‌ها در بیانیه این کارزار خطاب به رئیس مجلس نوشته‌اند:

«طبق مصوبه هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی، شهریه باید به صورت سالانه افزایش پیدا کند، اما در سال تحصیلی جاری تا کنون دو بار شاهد افزایش شهریه بودیم و شهریه در هر ترم ۲۰ الی ۲۵ درصد افزایش یافت. این درحالی است که کیفیت آموزش و نیز هزینه‌های دانشگاه به دلیل عدم برگزاری کلاس حضوری کاهش چشمگیری داشته است.

متأسفانه در این شرایط شیوع ویروس کرونا، دانشگاه آزاد نه تنها حمایتی از قشر دانشجو نکرده، بلکه فشار‌های نامعقولی هم مبنی بر واریز وجه‌های مکرر شهریه در سایت آموزشیار بدون حتی کمی فرصت و بعضاً با چاشنی تهدید وارد کرده است.

ما، امضاکنندگان این کارزار، تقاضای رسیدگی به این امر را در صحن علنی مجلس داریم.»

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
زهره
1400/06/07 - 18:48

لطفا آزمون جامه دکترا رو مجازی بفرمایید در این شرایط حاد کرونایی
تورهای مسافرتی آفری
حمله مجدد رژیم صهیونیستی به ضاحیه جنوبی بیروت
"دانشجومعلمان ۹۱ و ۹۲" در انتظار کارت پایان خدمت
افتتاح مجتمع جدید دانشگاه بین المللی اهل بیت (ع) در قم
آیت‌الله جوادی آملی: صهیونیست با اصل اسلام مخالف است
پزشکیان سه‌شنبه راهی روسیه می‌شود
اسلامی شهادت یحیی السنوار را تسلیت گفت
تاکید اردوغان بر گسترش روابط با ایران
ظریف: نباید منتظر دستور از تهران باشیم ؛ دستور از مردم می‌رسد
پیراهن قرن؛ امضای مسی تاریخی شد
خبری که سنوار به مادرش داد
نخستین زن فرماندار در کردستان منصوب شد
جانور منقرض شده به طبیعت بازگشت!
تهران سرد می شود
زلنسکی: یا دنبال سلاح اتمی می‌رویم یا ...
حرف‌های جالب حامد بهداد درباره دوران دانشجویی اش
واکنش فرهاد مجیدی به سرمربی جدید استقلال
حملات سنگین موشکی حزب الله به عکا
راهکار جدید بریکس برای دلار زدایی تحقق می‌یابد؟
داتیس پرو؛ مرجع اخبار و آموزش‌های تکنولوژی و فناوری اطلاعات
بررسی مزایا و معایب استفاده از فویل آلومینیوم در خانه
نصرتی ، رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top